Informace a rady k fyziologii stárnutí

Pitný režim ve stáří

Co a kdy pít v seniorském věku

Příjem tekutin je důležitý v každém věku zejména pak ve stáří., kdy tělo zaznamenává značný přirozený úbytek tekutin. O pitném režimu rozhoduje zejména teplota prostředí, skladba výživy, námaha organismu apod. Potřeba tekutin i pocit žízně se zvyšují při vyšší teplotě, při tělesné námaze a pocení nebo při spíše masité a slané stravě. Obecně se doporučuje vypít asi 2-3 litry tekutin denně, rozhodující však je také její druh.. Je doporučeno pít více ráno a celé dopoledne, které je z hlediska energetického čistícím období organismu. Naopak během jídla a po jídle se nedoporučuje příliš pít, aby nedocházelo k ředění trávicích šťáv ,jejichž účinnost se snižuje. Není zdravé pít extrémně studené ani teplé nápoje. Tekutiny je nutné přijímat i bez pocitu žízně, což je důležité zejména u starších osob, kteří tento pocit vnímají méně. Voda tvoří největší objemovou složku organismu, rostlin i živočichů. Získat kvalitní a hodnotnou pitnou vodu v ekologicky narušených systémech průmyslové civilizace je čím dál obtížnější.

Doporučené nápoje: neslazené bylinné čaje zelený a černý čaj, káva z melty, ovocné šťávy,v rozumné míře pivo a víno,nebo vinný střik a pod. Minerální vody obměňujeme.

  • Bylinné čaje: Pokud máme podrážděný žaludek,pijeme čaj. z květů měsíčku. Při nespavosti,neklidu a nervovém vypětí je vhodný čaj připravený z třezalkové natě. Při nachlazení si připravíme čaj z lipového květu nebo šípkový čaj.
  • Zelený čaj: je velice kvalitní a pochází z Číny. Sice jeho chuť není tak výrazná jako u ostatních čajů, zato obsah pro tělo důležitých a nezbytných látek je obrovský Obsahuje vitamíny skupiny B, E ,A, C a K. Působí preventivně proti nachlazení a chřipce, dodává tělu energii, podporuje činnost srdce, uklidňuje podrážděný žalude, je vhodný k předcházení zubnímu kazu a posiluje imunitní systém a má antioxidační účinky.
  • Černý čaj: patří k nejstarším léčivým prostředkům. Chrání náš organismus proti virům, baktériím,dodává tělu vitamíny A, B, C, E. K, železo, draslík, fluor. Působí příznivě na vysoký krevní tlak,snižuje hladinu cukru a cholesterolu. Silný černý čaj působí proti průjmu, ale také stimuluje nervovou soustavu.
  • Ovocné a zeleninové šťávy: Ovoce a zelenina dodávají organismu nenahraditelné tekutiny, které v těle snadno transportují živiny a odstraňují z něho toxické látky.Také na ovoci a zelenině si můžeme pochutnat v jejich tekuté podobě.Džusy jsou ze všeho nejlepší čerstvě připravené. Dobrým pomocníkem je lis na citrony nebo odšťavovač. Připravit k pití si můžeme jablkový,mrkvový džus i zeleninové šťávy jako rajskou nebo paprikovou.Vyzkoušet můžeme i jejich různé kombinace.
  • Víno, pivo: Pivo patří tradičně do našeho jídelníčku a tak si už mnohdy neuvědomujeme, které důležité látky jsou v něm obsažené. Malé množství alkoholu není z energetického hlediska vůbec na závadu. Při odbourávání alkoholu účinkem enzymů vznikají volné radikály,které vstupují do rozkladných procesů tuku a tím urychlují jejich energetické využití,namísto aby se tuky ukládaly. Látky z chmelového extraktu zpomalují uvolňování vápníku z kostí,které je typické zejména pro starší ženy po menopauze a může být příčinou obávané osteoporózy. Chmelové extrakty obsahují vitamíny skupiny B - B2 , B 5, B6,B11. Správný pitný režim, obohacený v rozumné míře vínem a pivem, znamená dostatečné zavodnění ledvin, v nichž se tak usazuje méně vápenných solí, které jsou příčinou tvorby kamenů. Z pivovarských kvasnic přechází do piva také vzácný chrom, kterého je v běžné stravě větší nedostatek.Tento stopový prvek podporuje aktivitu hormonu insulinu, regulujícího hladinu cukru v krvi. Je-li chrómu nedostatek, hladina cukru může být rozkolísaná což vede k pocitům neodolatelných chutí, zejména na sladké. Důsledkem potom bývá nadváha
  • Minerální vody: V horku kromě vody ztrácíme právě minerály, které mohou tělu navrátit minerální vody. Minerálky střídáme, protože každá z nich má jiný obsah minerálů. Hlídáme si zejména nízké hodnoty sodíku. Minerálky bez příchuti si můžeme dochutit citrusovou šťávou a trochu medu. Nadbytečné minerály se v organismu hromadí a nepříznivě ovlivňují např. funkci ledvin a jater.

Zpracováno podle GCI Praha

Marie Benešová

Senioři, pitný režim a ledviny – to vše v létě

Dodržování správného pitného režimu je důležitým faktorem v udržování dobré tělesné kondice, a to v kterémkoli věku i roční době. V létě se však nároky na příjem tekutin mohou zvětšovat a proto je důležité znát možnosti, jak jim vyhovět.

V rubrice „Zdraví seniorů“ je téma správného pitného režimu probíráno v několika článcích a s několika hledisek:

  • s hlediska důležitosti dostatečného přísunu tekutin a jejich druhu či kvality ( Pitný režim)
  • s hlediska stárnoucí ledviny  (Stárnoucí ledvina)

Protože léto je za dveřmi - a doufejme, že bude teplé a že pršet bude akorát tak, aby rostly houby – přečtěte si :

Věnujte, prosím, pozornost upozornění  v těchto článcích, týkající se také výkonnosti kardiovaskulární soustavy, která ve vyšším věku nemusí snadno zvládat nároky na ni kladené, a v případě pochybností se obraťte na svého lékaře.

A pokud byste chtěli hasit svou žízeň pivem, nezapomeňte, že tím jednak přijímáte alkohol (s 10° pivem cca 20g alkoholu) a jednak kalorie.

MUDr Jana Škopková, CSc

Aktualizováno květen 2010

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]