Zábava

Vaše příspěvky - období: září 2008

1. 9. 2008

Vychází nový kreativní časopis

Milí přátelé, nedávno jsme vás v této rubrice upozornili na nový časopis o vaření a stolování – AZ Gastro.

Dnes vám přinášíme adresu  nového týdeníku DRN. Tentokrát se netýká jenom vaření, ale poradí vám i se zahradou, ručními pracemi (včetně střihů, předloh a podvinků – pro ty z nás, které jsme zahořely pro paličkování), můžete vkládat inzeráty i na ně odpovídat – prostě je to kreativní časopis pro vaší inspiraci.

MUDr Jana Škopková, CSc

1. 9. 2008

Hans Ledvinka - legendární konstruktér kopřivnické Tatry

Před 130 lety se narodil Hans Ledvinka – konstruktér Tatry 11, Tatry 87 a dalších osobních i nákladních vozů

Hans Ledwinka se narodil 14. února 1878 v Klosterneuburgu u Vídně,. vyučil se zámečníkem, a po maturitě na průmyslové škole ve Vídni odešel v září 1897 do Kopřivnice, kde se m.j. podílel na projektu prvního závodního automobilu pro automobilového nadšence barona Liebiega. Snad i díky jeho schopnostem byl vůz postaven za neuvěřitelných 5 měsíců.. Po krátkém působení ve rakouské firmě Steyr se vrátil do Kopřivnice a vytvořil zde v roce 1923 lidový vůz Tatra 11 s geniálně jednoduchou „tatrováckou“ koncepci. Tu představoval podvozek, který sestával z ocelové roury tvořící se vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem vpředu a převodovkou s rozvodovkou vzadu jeden celek. Spolu s výkyvnými polonápravami a nezávislým odpružením kol se jednalo o revoluční novinku v konstrukci automobilů.

Po Tatře 11 přichází Tatra 12 s brzdami na všechna čtyři kola, která v roce 1931 absolvovala cestu z Alexandrie do Kapského města, aby demonstrovala výhody vzduchem chlazeného motoru a celkovou odolnost vozu. Na ni pak navázala velmi oblíbená Tatra 57 “Hadimrška“, která se vyráběla až do roku 1948. Ledwinka se podílel i na konstrukci expresního železničního motorového vozu pro „ Slovenskou strelu“.

Po Tatře 11 přichází Tatra 12 s brzdami na všechna čtyři kola, která v roce 1931 absolvovala cestu z Alexandrie do Kapského města, aby demonstrovala výhody vzduchem chlazeného motoru a celkovou odolnost vozu. Na ni pak navázala velmi oblíbená Tatra 57 “Hadimrška“, která se vyráběla až do roku 1948. Ledwinka se podílel i na konstrukci expresního železničního motorového vozu pro „ Slovenskou strelu“.

Senzací, co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti byla aerodynamická Tatra 77 z roku 1934, na kterou navázala Tatra 87, která se vyráběla v období let 1936 až 1950 a proslavila se m.j. jako vůz, na kterém Hanzelka a Zikmund podnikli v letech 1947 – 1950 svoji legendární cestu do Afriky a Jižní Ameriky.

Po válce byl Ledwinka obviněn z kolaborace, odsouzen na šest let a po odpykání trestu musel opustit Československo.V roce 1951 odešel do Rakouska a v roce. 1967 v Mnichově zemřel. Po mnoha letech byl v roce 1992 rozhodnutím Nejvyššího soudu zproštěn viny a plně rehabilitován.

V roce 2007 bylo jeho jméno umístěno do síně slávy světových automobilových konstruktérů v Ženevě.

Ing. Jiří Valenta

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]