Zábava

Vaše příspěvky - období: červen 2008

1. 6. 2008

Vychází nový kreativní časopis

Milí přátelé, nedávno jsme vás v této rubrice upozornili na nový časopis o vaření a stolování – AZ Gastro.

Dnes vám přinášíme adresu  nového týdeníku DRN. Tentokrát se netýká jenom vaření, ale poradí vám i se zahradou, ručními pracemi (včetně střihů, předloh a podvinků – pro ty z nás, které jsme zahořely pro paličkování), můžete vkládat inzeráty i na ně odpovídat – prostě je to kreativní časopis pro vaší inspiraci.

MUDr Jana Škopková, CSc

1. 6. 2008

Hans Ledvinka - legendární konstruktér kopřivnické Tatry

Před 130 lety se narodil Hans Ledvinka – konstruktér Tatry 11, Tatry 87 a dalších osobních i nákladních vozů

Hans Ledwinka se narodil 14. února 1878 v Klosterneuburgu u Vídně,. vyučil se zámečníkem, a po maturitě na průmyslové škole ve Vídni odešel v září 1897 do Kopřivnice, kde se m.j. podílel na projektu prvního závodního automobilu pro automobilového nadšence barona Liebiega. Snad i díky jeho schopnostem byl vůz postaven za neuvěřitelných 5 měsíců.. Po krátkém působení ve rakouské firmě Steyr se vrátil do Kopřivnice a vytvořil zde v roce 1923 lidový vůz Tatra 11 s geniálně jednoduchou „tatrováckou“ koncepci. Tu představoval podvozek, který sestával z ocelové roury tvořící se vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem vpředu a převodovkou s rozvodovkou vzadu jeden celek. Spolu s výkyvnými polonápravami a nezávislým odpružením kol se jednalo o revoluční novinku v konstrukci automobilů.

Po Tatře 11 přichází Tatra 12 s brzdami na všechna čtyři kola, která v roce 1931 absolvovala cestu z Alexandrie do Kapského města, aby demonstrovala výhody vzduchem chlazeného motoru a celkovou odolnost vozu. Na ni pak navázala velmi oblíbená Tatra 57 “Hadimrška“, která se vyráběla až do roku 1948. Ledwinka se podílel i na konstrukci expresního železničního motorového vozu pro „ Slovenskou strelu“.

Po Tatře 11 přichází Tatra 12 s brzdami na všechna čtyři kola, která v roce 1931 absolvovala cestu z Alexandrie do Kapského města, aby demonstrovala výhody vzduchem chlazeného motoru a celkovou odolnost vozu. Na ni pak navázala velmi oblíbená Tatra 57 “Hadimrška“, která se vyráběla až do roku 1948. Ledwinka se podílel i na konstrukci expresního železničního motorového vozu pro „ Slovenskou strelu“.

Senzací, co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti byla aerodynamická Tatra 77 z roku 1934, na kterou navázala Tatra 87, která se vyráběla v období let 1936 až 1950 a proslavila se m.j. jako vůz, na kterém Hanzelka a Zikmund podnikli v letech 1947 – 1950 svoji legendární cestu do Afriky a Jižní Ameriky.

Po válce byl Ledwinka obviněn z kolaborace, odsouzen na šest let a po odpykání trestu musel opustit Československo.V roce 1951 odešel do Rakouska a v roce. 1967 v Mnichově zemřel. Po mnoha letech byl v roce 1992 rozhodnutím Nejvyššího soudu zproštěn viny a plně rehabilitován.

V roce 2007 bylo jeho jméno umístěno do síně slávy světových automobilových konstruktérů v Ženevě.

Ing. Jiří Valenta

1. 6. 2008

Mobilní senioři

V příspěvku je vyhodnocen průzkum VŠE mezi seniory o používání mobilních telefonů. Je použit vzorek 100 dotázaných seniorů, kteří navštěvují Universitu 3. věku na VŠE, což ovlivňuje reprezentativnost získaných údajů, nicméně výsledek průzkumu je velmi zajímavý.

Popis vzorku pro průzkum:
Z dotázaných 100 respondentů byla většina ve věku 60 – 75 let: 48 respondentů. Mobil získaly většinou z vlastní iniciativy, nikoliv darem apod. Mezi mobily vede jednoznačně typ NOKIA, cca u 50 % respondentů.

Využívané funkce:

  • Volání  64 %
  • SMS  63 %
  • Buzení  36 %
  • Kalendář  16 %
  • Foto  18 %

Za nejdůležitější považují respondenti u mobilního telefonu:
  • Čitelnost displeje  49 %
  • Jednoduché ovládání  52 %
  • Velikost tlačítek  22%

Zhodnocení:
Závěrem lze konstatovat, že respondenti zvládají využívaní mobilních telefonů v běžné praxi a srovnatelně se střední generací. Tito senioři umějí pracovat s počítači a jsou poměrně přizpůsobivý novým technologiím a schopny přijímat i nové poznatky. V tomto směru se pozitivně projevuje studium na Univerzitě třetího věku.

Vladimír Tůma, Václav Volf

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]