Všeobecné informace

Rozcestník

Vaše příspěvky - období: listopad 2010

22. 11. 2010

Pomníček první kostce cukru na světě

Co bylo dříve? Homole cukru nebo kostky cukru? Co bylo důvodem k výrobě prvních kostek cukru? I taková, dnes velmi běžbá věc, má svoji zajímavou historii a pomníček.

Podrobnosti a celý článek o   tom jak a proč vznikla první kostka cukru (formát pdf).

Ing. Kamila Musilová

1. 11. 2010

Státní ústav pro kontrolu léků

Státní ústav pro kontrolu léčiv vytvořil informační portál pro občany a tím zpřístupnil široké laické veřejnosti garantované informace, jejichž je vlastníkem.

Portál SÚKLu informuje zájemce v oblasti léků a chrání je tím před neověřenými a nepřesnými informacemi. Tyto poskytnuté informace v žádném případě nenahrazují komunikaci s lékařem ani lékárníkem. SÚKL  nezodpovídá za chybnou interpretaci informací obsažených na stránkách.

Vstupem na webové stránky potvrzujete, že jste se seznámili s účelem stránek.

Web je rozdělen do následujících oddílů:

  • Lékový záznam pacienta S ohledem na současnou situaci se Státní ústav pro kontrolu léčiv rozhodl pozastavit možnost podání žádosti o přístupovou identifikaci do centrálního úložiště a také vlastní vstup do lékového záznamu. Toto rozhodnutí je platné do odvolání.
  • Zdraví, nemoc a léky Najdete informace např.: o správném užívání léků, o klasifikaci nemocí, o očkování, o prevenci a o pacientských organizacích.
    V části Léky najdete aktuální, úplné a ověřené informace o léčivých přípravcích? SÚKL Vám zpřístupňuje přehlednou databázi léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely, které jsou registrované v ČR A dále databázi, která obsahuje pouze volně prodejné léčivé přípravky, v té si můžete vybrat lék podle typu Vašich potíží.
    1. Všechny léčivé přípravky
    2. Volně prodejné léky
    3. Encyklopedie SÚKL Zde najdete informace o léčivech, jejich registraci, ceně. Klinické studie. Seznam lékáren a zdravotnických prostředků.
    4. SÚKL a média
  • SÚKL vás chrání Najdete informace a varování: o nelegálních lécích, o padělcích léků apod.

  • Ing. Irena Drbalová

    1. 11. 2010

    "Nabanánujte se !!!"

    Profesor na hodině fyziologie hovořil se studenty o banánech. Použil slovní spojení ,,nabanánovat se,, které vychází z účinků banánů na mozek. Čti:
    Nikdy nedávej banán do chladničky!!!

    Toto je zajímavé.
    Když si přečteš článek, už se nikdy nebudeš dívat na banán jinýma očima. Banán obsahuje tři přírodní cukry - cukrózu, fruktózu a glukózu kombinovanou s vlákninou. Banán dává okamžitou podpůrnou dávku energie.

    Výzkum potvrdil, že pouhé dva banány poskytují dostatek energie pro namáhavé 90-minutové cvičení. Není divu, že banán je ovoce číslo jedna u všech světových atletů.

    Ale energie není jediným faktorem, jímž banán může pomoci udržovat naše tělo v kondici. Banán dokáže také pomoci překonávat značné množství chorob a nežádoucích stavů, a tím se stává prvkem, který by měl být součástí naší každodenní stravy.

    Deprese: Podle výzkumů mezi lidmi trpících depresí velká část se cítí výrazně lépe po požití banánu. To je proto, že banán obsahuje tryptophan, druh proteinu který tělo přemění na serotonin – hormon s relaxačním účinkem, zlepšujícím náladu a celkově vás činí šťastnějšími.

    Pro menstruační Syndromy: Zapomeňte na tabletky - snězte banán! Vitamín B6, který banán obsahuje vám tím zreguluje hladinu glukózy v krvi, což kladně učínkuje na vaši náladu..

    Anémie : Vysoký obsah železa v banánech dokáže stimulovať hemoglobín v krvi a tím pomáhá v případech chudokrevnosti.

    Krevní tlak: Toto jedinečné tropické ovoce má extrémně vysoký obsah draslíku a současně nízký obsah soli, a to dělá banán perfektním nástrojem v boji proti krevnímu tlaku. Navíc, US Food and Drug Administration právě povolila banánovému průmyslu, aby mohla oficiálně vyhlašovat schopnosti tohto ovoce na snižovaní rizik krevního tlaku a infarktu.

    Mozková síla: 200 studentů na škole Twickenham (Middlesex, UK) dostávalo tento rok po dobu zkoušek banánovou potravu: na snídani, svačinu a oběd jako prostředek na zvýšení výkonnosti jejich mozku. Výzkum dokázal, že toto draslíkem bohaté ovoce, dokáže pomáhat učení a učinit studenty mnohem soustředěnějšími.

    Zácpa: Vysoký obsah vlákniny v banánech banány pomáhá upravit činnost trávicího traktu do normálu a pomáha překonat problémy bez použití laxativ.

    Kocovina: Jeden z nejrychleji zabírajících způsobů k odstranění kocoviny je udělat si banánovo mléčný koktejl oslazený medem. Banán zklidní žaludek a s pomocí medu vybuduje nazpět zničenou hladinu cukru v těle, zatím co mléko utíší a znovu zavodní váš systém.

    Pálení žáhy: Banány mají účinek jako přírodní antacid v těle, takže pokud máte problémy s pálením, zkuste sníst banán na úlevu.

    Ranní nevolnost: pár kousků banánu mezi jídlem pomáhá udržet vyváženou hladinu cukru v krvi, a vyhnout se tak ranní nevolnosti.

    Komáří bodnutí : Předtím než sáhnete pro mast na ošetření bolestivého bodnutí hmyzem, zkuste potřít bolestivé místo vnitřkem z banánové šlupky. Velké množství lidí zjistilo, že banán je neuvěřitelně účinný ve snížení otoku a podrážděnosti pokožky.

    Nervy: Banány mají vysoký obsah B vitamínů, které pomáhají zklidnit nervový systém.

    Nadváha: Práce pod tlakem? Studie Psychologického ústavu v Rakousku ukázala, že práce pod tlakem často vede k přecpávání se uklidňujícími doplňky jako je čokoláda nebo čipsy. Při průzkumu 5000 hospitalizovaných pacientů vědci zjistili, že nejobéznějšími byli skupiny osob, pracující v práci pod vysokým nátlakem. Tato zjištění vedla k doporučení, aby tyto osoby kontrolovaky svoji hladinu krevního cukru tím, že každé 2 hodiny požijí malý snack např. malý kus banánu s vysokým podílem uhlohydrátů.

    Žaludeční vředy: Banán je používaný jako dietní jídlo při zažívacích problémech pro svou hladkou texturu a jemnost. Je to jediné ovoce, které lze konzumovat bez obtíží i v chronických případech a při kojenecjých průjmech. Banán také neutralizuje nadměrnou kyselinu a snižuje podráždění tím, že jemně obalí stěny žaludku.

    Kontrola teploty: banán je v některých kulturách uznávaný jako chladící ovoce, které dokáže snížit obě, jak tělesnou tak i emociální teplotu nastávajících maminek. Například v Thajsku, těhotné ženy pojídají banány aby zajistily, že jejich dítě se narodí s normální teplotou.

    Sezónní afektivní porucha (SAD): Banány dokáží pomoci lidem trpícím na SAD protože obsahují přírodní tryptophan který zlepšuje náladu.

    Kouření a používání tabáku: Banány dokáží pomoci lidem, kteří se pokouší přestat kouřit. Vitamíny B6, B12 obsažené v banánech, a draslík a magnézium pomáhají tělu zotavit se z nikotínového abstinenční účinku.

    Stres:Draslík je životně důležitý minerál, který pomáhá normalizovat srdeční tep, posílá kyslík do mozku a reguluje hladinu tělesné vody. Když jsme ve stresu, rychlost nášeho metabolizmu se zvyšuje a tím snižuje hladinu draslíku. To může být srovnáno nazpět pomocí vysokodraslíkovým ,,nabanáněním“ .

    Infarkt: Podle výsledků zveřejněných v The New England Journal of Medicine, jedině banány jako součást pravidelné stravy mohou snížit riziko infarktu až o 40%!

    Bradavice: Tato jednoduchá přírodní alternativa potvrzuje, že když se chceš zbavit bradavice, vezmi kus banánové slupky a přilož na bradavici žlutou stranou ven. Zlehka připevni slupku náplastí (isolepou).

    Takže, banán je skutečně přírodní prostředek na mnoho nemocí. Když porovnáš banán s jablkem, má v sobě čtyřnásobně více proteinů, dvojnásobně více uhlohydrátů, třikrát víc fosforu, pětkrát více vitamínu A a železa, a dvojnásobek jiných vitamínů a minerálů. Bohatost na draslík ho činí ovocem s nejvyšší hodnotou. Je právě čas nato, abyste změnili svoje staré zvyky ,,Jeden banán denně drží vašeho lékaře v nedohlednu!'

    Banán je právě důvod, co dělá všechny opice šťastné po celou dobu...

    A přidám ještě něco; chcete mít vaše boty rychle lesklé? Vezmi vnitřní stranu banánu a přetři slupkou svoje botky...nakonec zlehka přelešti suchou látkou. Neuvěritelné ovoce !!!

    Přeložila MUDr Jana Škopková podle originálního článku - Banana Facts

    1. 11. 2010

    Britské listy

    Britské listy jsou kulturněpolitický deník. Vycházejí od července 1996 každý všední den. Vydává je Občanské sdružení Britské listy. Šéfredaktorem je Jan Čulík, Senior Lecturer na University of Glasgow ve Velké Británii.

    Doporučujeme k přečtení, z našeho pohledu zajímavé články, v Britských listech. Domnívám se, že je vhodné vnímat současné dění z více stran.
    Slzy ponížených seniorů, které vláda nevnímá - autor Ivan Sommer
    Chudí si utahují opasky víc - autor Štěpán Steiger

    Eva Křístková

    1. 11. 2010

    Home Senior

    V Praze žije přibližně čtvrt milion důchodců (30.6.2008) a v ČR by počet lidí starších 60 let v roce 2020 mohl podle ČSÚ dosáhnout až 2,7 milionu obyvatel. Počet starých lidí narůstá a s prodlužováním věku také narůstat bude.

    U starých lidí tak roste poptávka po pečovatelských a asistenčních službách. Také střední generace vydělávajících manažerů, bankéřů a podnikatelů nemá již tolik času, aby se věnovali svým rodičům, doprovodili je k lékaři či si s nimi jen popovídali a vyšli si s nimi na zdravotní procházku či do pražského kina.

    Na to jsme se snažili zareagovat my - mladí vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří si především uvědomili fakt, že i my budeme jednou staří, avšak v pokročilém věku již nejspíše nebudeme mít dost sil postarat se o všechny naše potřeby, natož vymýšlet něco nového.

    Rozhodli jsme se ze zkušeností a dle dotazníkového šetření sestavit obšírnou nabídku služeb pro seniory, která se stále rozrůstá a reaguje na požadavky klientů a přání důchodců. Jsme společnost, která se skutečně snaží lidem co nejvíce vyjít vstříc a splnit co nejlépe jejich přání.

    Poskytujeme základní služby pro seniory jako je úklid, pomoc s nákupem či doprovod na úřady, ale především se snažíme zaměřit na tzv. aktivizaci seniorů. Tedy aby senioři v Praze mohli prožívat plnohodnotné a co nejméně omezující stáří ve svém přirozeném prostředí a zároveň využívat možnosti, které naše metropole nabízí. Mnoho seniorů touží vydat se do ZOO, vidět novou O2 arénu, jít do nového multikina na oskarový snímek či do divadla na novou hru, ale sami to již buďto nezvládnou, bojí se jít sami, nebo o všech nabízených možnostech a aktivitách v Praze nejsou dostatečně informováni.

    Spojujeme také narůstající touhu mladých lidí dělat při škole užitečnou brigádu (a ne sedět za pokladnou či obvolávat klienty mobilních operátorů) spolu s větší a větší potřebou seniorů o pomoc. Především se velice positivně osvědčuje a senioři vyhledávají to, že mohou svůj čas trávit s mladou generací a vyměnit si zkušenosti. Mladá studentka po úklidu bytu nejlépe pomůže seniorovi s odesláním SMS nebo MMS, popíše co to je ten Facebook nebo doma na internetu zjistí, kde je nejlevnější čistírna oděvů.

    Jedna z našich služeb je také poskytování základních lekcí s počítačem přímo v bydlišti klienta. Student přijde s notebookem a senior si může zjistit na internetu potřebné informace, které již dnes Zlaté stránky nejsou schopny obsáhnout, či poznat základy a poté se může například odhodlat jít do některé ze školiček internetu.

    Pomáháme také seniorům zajišťovat pro ně již složité úkony jako výměna žárovek, přišroubování poličky, přemístění skříně nebo mytí oken. Také nabízíme například společnost pro hraní her – ať už klasických jako šachy a karty nebo moderní společenské hry – např. Carcassone atd.

    Senioři si po našem boku pod odborným dozorem absolventů FTVS mohou také zaplavat, zajezdit na kole či si jen vyjít do parku a zahrát například petanque.

    Senioři mohou kdykoliv volat na  bezplatnou linku 800 888 014,  zeptat se na potřebné informace a sdělit jejich přání a potřeby. Lidé také mohou psát do připomínkového formuláře přímo na našich webových stránkách www.homesenior.cz. Pokud se dohodnou, je první návštěva a jakákoliv potřebná pomoc v rámci ukázky kvality služeb a seznámení se zdarma. Na základě první zkušenosti může v budoucnosti samozřejmě požadovat další služby a ozvat se. Vše je nezávazné a záruka kvality je nejenom ve více než mnohaletých zkušenostech pomoci seniorům pracovníků.

    Nevázanost na žádné smlouvy, flexibilita, snaha splnit jakékoliv přání v co největší kvalitě, první bezplatná pomoc na vyzkoušení a setkávání a komunikace mladých lidí se starou generací jsou hlavními přednostmi oproti službám, které poskytuje stát, jejichž základní platformu se nesnaží nabídka Home Senior popřít, ale naopak doplnit a nahlížet na problematiku z druhé strany. Svým způsobem se tak jedná o jedinečný až průkopnický projekt, který se setkává s velice dobrými ohlasy nejen u samotných seniorů, ale především i na úřadech a MČ.

    Vykydal Pavel, projektový manažer  Home Senior

    1. 11. 2010

    Jak budeme stárnout - to záleží na každém z nás

    Každý člověk, který má to štěstí a dožije se stáří, musí se s tímto stavem vyrovnat. Především by měl zůstat aktivní duševně i tělesně. Také mladé rodiny s dětmi vědí, jak je dobré mít babičku a dědečka.

    V mnohých besedách se seniory se člověk dozvídá, že jejich potěšením je četba a zahrádka. To mohu potvrdit, mám mnoho knih, které jsem pro zaneprázdnění nestačila přečíst i zahrádku, kterou jsem léta cílevědomě pěstovala a nyní mi přináší potěšení a vitaminy pro vnuky. Navíc: tyto koníčky mnoho nestojí a to pro lidi, kteří žijí z důchodu, není též zanedbatelné.

    V posledním období se stále hovoří o nutnosti důchodové reformy a každý soudný člověk pochopí, že je třeba. Jenom mi vadí, že je často velmi necitlivě hovořeno o starých lidech, jako kdyby oni mohli za současnou špatnou ekonomickou situaci. Lidský věk se prodlužuje, ale je třeba, aby ministerstva a všechny často zbytečné úřady a instituce lépe hospodařily se státními prostředky.

    Jsou na tom senioři opravdu tak špatně, aby je někdo musel přesvědčovat a usměrňovat, koho mají volit? Většina má ještě dobrou paměť a umí si úsudek udělat sama.

    Důkazem může být, kolik seniorů úspěšně navštěvuje i několik let univerzitu třetího věku. Když se podíváme do katalogu kurzů univerzity třetího věku, najdeme tam bohatou nadílku téměř všech Vysokých škol a většina kursů je rychle obsazena. Vybere si tam snad každý, kdo se chce dále vzdělávat. Někteří navštěvují i několik kurzů najednou.

    Řada seniorů používá k informování a dalšímu vzdělávání počítač a zejména internet. Kromě toho cvičení paměti a mozku prospívá luštění křížovek, sudoku a hlavolamů. Čtením denního tisku zůstáváme v kontaktu se současným děním, ale na základě zkušeností si informace sami vyhodnotíme.

    Neměli bychom se ale jen starat, abychom duševně nezaostávali za našimi vrstevníky a stačili i našim vnukům, ale žít i podle hesla "V zdravém těle zdravý duch".

    Také při boji s obezitou úprava životosprávy většinou nestačí, ale je nutno úsilí doplnit pohybem. Mnoho žen v seniorském věku trpí osteoporozou. I tady pohybová aktivita pomáhá k udržení nebo zlepšení stavu. V podstatě jde o to, aby nepřibýval tuk, ale neztrácela se svalová hmota.

    Myslím, že z toho pohledu vnímáme 3 kategorie seniorů:

    • Profesionální sportovci dokážou podávat profesionální výkony i ve vyšším věku (např. vítěz Velké pardubické žokej Váňa, hokejový brankář Dominik Hašek a jiní.)
      Tito lidé po skončení profesionální činnosti dále často provozují sport alespoň rekreačně nebo pracují jako trenéři, dokonce pořádají turnaje veteránů např. v tenise, fotbale a dalších sportech.
    • Lidé, kteří celý život sportovali není pro ně problém pokračovat i v seniorském věku. Např. pan prezident Klas (lyžování,tenis, truristika). Mnoho seniorů najdeme mezi otužilci, golfisty, tenisty apod.
    • Senioři, kteří mají určité zdravotní problémy, ale přesto chtějí něco pro svou kondici dělat. Nejvhodnější je pro ně turistika spojená s poznáváním.

    V poslední době je velmi doporučovaný Nordic walking, původně skandinávský sport, při kterém dochází k adekvátní zátěži srdečně cévního systému a důkladnému zapojení svalů celého těla. Doporučuji alespoň několik lekcí.Je možno si zapůjčit trekingové hole, vysvětlí Vám, jak si je máte nastavit a držet a jak s nimi chodit. (není to jako chůze na běžkách). Pak si už můžete chodit sám nebo s přáteli.

    Hlavní město Praha v současné době podpořilo akci "Pojďte si zacvičit do pražských parků a lesů". Tato akce je dotována, takže cvičení a Nordic walking (zvlášní sportovní styl chůze) je zdarma. Vhodným sportem je i zdravotní plavání a cvičení ve vodě.

    Kdo někdy hrál golf, ví, že je možno tento sport provozovat rekreačně v krásném prostředí i ve vyšším věku.

    V květnu probíhá akce pro golfisty: 3 lekce s trenérem a 100 míčků za 99 Kč. Jinak je to sport pro seniory dosti finančně náročný. Pro všechny pohybové aktivity v seniorském věku platí, že je máme provádět bez přepínání a pro radost.

    Různí lidé se stářím vyrovnávají různě. Někteří s noblesou jako např. herečky Zita Kabátová a Květa Fialová, jiní do konce života aktivně, z některých se stávají nevrlí a sobečtí lidé. Také neduhy a nemoci stáří snášíme různě, ale je dokázáno, že pozitivní myšlení a víra dělají i ve stáří život lehčí.

    Libuše Kočová

    1. 11. 2010

    Strašák století- obezita

    V dnešní době stoupá počet obézních lidí. Dá se již říci, že se blížíme k tzv. pandemii.

    Touto otázkou se velice zdařile zabývá OB klinika a.s., vyčerpávající informace najdete na internetových stránkách  OB kliniky, kde si určitě najdete a vyberete vhodný recept pro svůj problém, tak jako já.

    V současné době jsem v péči paní MUDr. Šrámkové, která bedlivě dohlíží při pravidelných kontrolách po 6 týdnech na můj jídelníček, zdravotní stav a pohybovou aktivitu.

    Mohu říci, že je to těžké, protože mám bohužel tzv. „plíživý metabolismus“ a jsem již v důchodovém věku. Mohu vám pouze zdůraznit, podle svých osobních zkušeností, že to opravdu jde, ale musí být silná vůle a jde to již pomalu.

    Tým OB kliniky navazuje na své již několikaleté úspěšné období na jiném pracovišti. Zabývá se problematikou komplexní léčby a prevence obezity a k ní přidružených metabolických onemocnění. Přeji sobě i vám hodně úspěchů v mém i vašem snažení.

    Věra Kopová Ferbasová

    1. 11. 2010

    Google Earth

    Aplikace  Google Earth  Vám umožní přeletět na libovolné místo na Zemi, zobrazit satelitní snímky, mapy, terén, prostorové budovy, galaxie a pod názvem si lze najít velmi zajímavé informace.

    Pod názvem stahuj najdete mapu světa složenou z družicových snímků.

    Dále si pod tímto názvem můžete nainstalovat satelitní snímky celého světa zadarmo. Najdete zde také nové podrobné mapy Prahy.

    Podívaná je to zajímavá, doporučuji k nahlédnutí, ale bezohledná na Váš čas.

    Ing. Irena Drbalová

    Starší příspěvky

    Senior Internet Klub
    [sik.vse.cz]