Všeobecné informace

Rozcestník

Vaše příspěvky - období: duben 2009

28. 4. 2009

Světová digitální knihovna

Otevírá se  světová digitální knihovna , krerá umožní nahlédnout prostřednictvím internetu do vybraných map a knih. Informace jsou v jazycích (angličtině, francoužštině, portugalštině, španělštině, ruštině a asi japonštině).

Stačí si vybrat kontinent a místo (place), kde se rozvine nabídka jednotlivých států a můžeme si vše prohlížet podle chuti a jazykových znalostí.

Ing. Irena Drbalová

22. 4. 2009

Globální oteplování způsobují i tlouštíci

Vědci popisují další vlivy na oteplování klimatu

Vědci zabývající se globálním oteplováním přišli s dalším překvapivým závěrem. Domnívají se, že jednou z příčin klimatických změn je i rostoucí počet obézních lidí. Odborníci podle serveru TheSun.com varují, že zvyšující se počet náruživých jedlíků vede k intenzivnější produkci potravin, což přispívá k většímu uvolňování oxidu uhličitého do ovzduší.

Lidé s nadváhou navíc mnohem častěji jezdí autem, čímž ani životnímu prostředí, ani sobě příliš neprospívají. Podle dr. Phila Edwardse z London School of Hygiene and Tropical Medicine je každý tlustý člověk během jediného roku zodpovědný za uvolnění zhruba o tunu většího množství oxidu uhličitého než člověk hubený. Skutečnost ale podle vědců může být ještě mnohem horší. Obézní lidé totiž uvolňují řadu škodlivých plynů také tím, že ve většině případů jezdí autem.

Rok od roku tloustneme. Výzkumníci potvrzují, že výroba jídla nad míru zvyšuje emise uhlíku a vede tedy k oteplování planety, tání ledovců, zvyšování hladiny moře a likvidaci deštných pralesů.

London School of Hygiene and Tropical Medicine také poukazuje na to, že bohaté národy jako Američané nebo Britové jsou každých deset let tlustší. "Potravinářství má na svědomí zhruba pětinu vyprodukovaných skleníkových plynů.

Musíme toho ještě hodně udělat, aby se podařilo zvrátit světový trend tloustnutí. Je to klíčový faktor v boji za snížení emisí oxidu uhličitého a tedy ke zpomalení změn klimatu," vysvětlil Edwards.

Dr. Edwards svou studii publikoval společně s kolegou Lanem Robertem v International Journal of Epidemiology. Svůj počin ale vědec chápe spíše jako varování všem, než jako útok na tlouštíky. "Nechceme jen obviňovat obézní lidi a vysmívat se jim. Všechny národy postupně tloustnou a to má dopad na životní prostředí. Průměrný index tělesné hmotnosti se v uplynulých deseti letech v Británii zvýšil z 26 na 27," zoufá si vědec. BMI nad 25 přitom značí nadváhu, zatímco hodnota indexu tělesné hmotnosti nad 30 už představuje obezitu. V současnosti je neuvěřitelných čtyřicet procent Američanů obézních. Na celém světě se pak pohybuje okolo tří set milionů tlouštíků, jejichž zdraví je vážně ohroženo.

Podle článku na stránkách aktuálně.cz

Jana Kutilová

9. 4. 2009

Google Earth

Aplikace  Google Earth  Vám umožní přeletět na libovolné místo na Zemi, zobrazit satelitní snímky, mapy, terén, prostorové budovy, galaxie a pod názvem si lze najít velmi zajímavé informace.

Pod názvem stahuj najdete mapu světa složenou z družicových snímků.

Dále si pod tímto názvem můžete nainstalovat satelitní snímky celého světa zadarmo. Najdete zde také nové podrobné mapy Prahy.

Podívaná je to zajímavá, doporučuji k nahlédnutí, ale bezohledná na Váš čas.

Ing. Irena Drbalová

9. 4. 2009

Boeing VC-25A - Air Force One

Popis prezidentského letadla,kterým přiletěl do Prahy prezident Obama

Úkolem letounu Air Force One je přepravovat prezidenta Spojených států amerických.

Prezidentská dopravní letka se skládá ze dvou speciálně upravených Boeingů B-747-200 (Jumbo Jet) označených u Air Force jako VC-25A. Jejich ocasní identifikační čísla jsou 28000 a 29000. Jakmile je prezident na palubě jednoho z nich nebo jakmile je přítomen na palubě jiného letounu leteckých sil, je radiový volací znak příslušného stroje vždy “Air Force One”.

Hlavními rozdíly mezi VC-25A a sériovým Boeingem 747 jsou nejen menší počet přepravovaných cestujících, ale i elektronická a komunikační zařízení na palubě Air Force One, uspořádání a vybavení interiéru včetně nábytku, samostatné nakládání zavazadel, vlastní schůdky vpředu i vzadu a možnost doplňování paliva za letu. Ubytovací prostory pro prezidenta zahrnují salónek s ložnicí, oblékárnou, toaletou a sprchou a prezidentovu kancelář. Konferenční, resp. jídelní místnost je určena jak pro prezidenta a jeho rodinu, tak pro doprovod.

Další místnosti jsou pro hosty, štáb, tajnou službu a ochranku a pro zástupce médií. Dvě palubní kuchyně jsou schopny připravit až sto jídel najednou. Pasažérům slouží šest toalet a pro potřeby letecké posádky je na palubě k dispozici ještě malá jídelna a kuchyňka. Tato dvě letadla jsou řízena prezidentskými posádkami a spadají pod velitelství 89. přepravní perutě na Andrewsově letecké základně v Marylandu. Letecká přepravní služba prezidenta USA začala svou činnost v roce 1944, kdy byl pro potřeby prezidenta Franklina D. Roosevelta poskytnut letoun  C-54 Skymaster , pojmenovaný “Sacred Cow”. Pak následoval DC-6 “Independence”, který převážel prezidenta Harryho S. Trumana. Prezident Dwight D. Eisenhower cestoval na palubě “Columbine II” a “Columbine III”. Incident z roku 1953, kdy volací znak Eisenhowerova letounu byl “Air Force 8610” a znak jednoho letadla společnosti Eastern Airlines byl “8610”, vedl k nutnosti vytvořit jedinečný volací znak prezidentského letounu.

Během padesátých let tak vznikl volací znak “Air Force One”, který slouží nejenom k identifikaci letadla prezidenta, ale používá se navíc pouze v době, kdy je prezident na palubě přítomen. V září 1961 toto označení vešlo ve všeobecnou známost a stalo se populárním, když se tímto označením ohlásil prezident John F. Kennedy z paluby letadla C-118 Liftmaster, kterým tehdy létal. V roce 1962 byl speciálně jako Air Force One zakoupen letoun C-137C, který byl dán do služby s identifikačním číslem 26000 a stal se historicky nejznámějším prezidentským letadlem. Číslo 26000 totiž dopravilo prezidenta Kennedyho 22. listopadu 1963 do Dallasu a po spáchaném atentátu převezlo jeho tělo zpět do Washingtonu, D.C. Na palubě téhož letadla Na letišti Love Field v Dallasu složil přísahu prezident Lyndon B. Johnson jako 36. prezident Spojených států a tento osudový stroj pak rovněž přepravil jeho tělo do Texasu na státní pohřeb 24. ledna 1973. Na palubě 26000 vykonal v květnu 1972 historické návštěvy Čínské lidové republiky a bývalého Svazu sovětských socialistických republik prezident Richard M. Nixon. Stroj s číslem 27000, jenž vystřídal svého předchůdce, mj. dopravil bývalé prezidenty Nixona, Forda a Cartera v roce 1981 do Káhiry na pohřeb egyptského prezidenta Anvara Sadata. První VC-25A (číslo 28000) vykonal svůj první let jako Air Force One 6. září 1990 při příležitosti cesty prezidenta George Bushe do Kansasu, na Floridu a zpět do Washingtonu, D.C. Druhý VC-25A (číslo 29000) dopravil prezidenta Billa Clintona a dřívější prezidenty Cartera a Bushe do Izraele na pohřeb zavražděného premiéra Jicchaka Rabina. VC-25A také “dopraví prezidenta do 21. století” a bude tak pokračovat v hrdé tradici letadel známých pod označením “Air Force One”

Ve dnech 5. a 6. června 2007 navštívil Prahu americký prezident George W. Bush. Můžete si poslechnout konverzaci mezi pilotem Air Force One a věží starého ruzyňského letiště ( při přistání  a při  startu)  a sledovat  přistání Air Force One.

Ivan Kratochvíl

1. 4. 2009

FOBIE: nepřekonatelný strach

Označení fobie pochází z řeckého slova  fobos  (strach). Za normálních okolností má strach v našem životě ochrannou funkci, varuje nás před nebezpečím. Člověk postižený fobií však trpí chorobným strachem z konkrétních věcí nebo situací, které mu často narušují život a mnohdy ho nelze překonat vlastními silami. Za příčinou fobie většinou stojí vrozená úzkost nebo nějaký traumatický zážitek hlavně z dětství. Fobiemi trpí asi 4% mužů a asi 6-7% žen.

Nejčastější druhy fobií:

AVIAFOBIE strach z létání
AGORAFOBIE strach z velkých veřejných prostranství a nemožnost uniknout za shluku lidí
AKAROFOBIE strach z hmyzu
ARACHNOFOBIE strach z pavouků
AKROFOBIE strach z výšek
BACILOFOBIE strach z nákazy bacily a mikroby
GAMOFOBIE strach ze sňatku
HEMATOFOBIE strach z krve
KLAUSTROFOBIE strach z uzavřených prostorů
KYNOFOBIE strach ze psů
NOSOFOBIE strach z nemocí
NYKTOFOBIE strach ze tmy
OFIDIOFOBIE strach z hadů
ORNITOFOBIE strach z ptáků
POCRESCOFOBIE strach z tloustnutí
XENOFOBIE strach z cizinců
ZOOFOBIE strach za zvířat

Příznaky fobie:

  • psychické: pocit, že okolí a daná osoba jsou úplně odlišné, strach ze ztráty kontroly nad sebou samým nebo nad určitou situací, strach ze ztráty vědomí nebo ze smrti
  • fyzické: tlak na hrudi, bušení srdce, obtížné dýchání, chvění se, třes, točení hlavy, závratě, pocity na omdlení, návaly chladu a horka.

Léčba fobií začíná psychoterapií. Pokud nelze strach zvládnout je vhodné obrátit se na psychiatra nebo psychologa, který poradí jak kritické situace zvládat tak, aby nebránily v běžném životě.

Převzato z týdeníku Blesk pro ženy

Ing. Irena Drbalová

1. 4. 2009

Konopí – léčivý zázrak přírody?

K léčivým účinkům konopí se lidé v poslední době začínají vracet a objevují její blahodárný vliv

Konopný olej obsahuje až 80% nenasycených mastných kyselin, které lidská pokožka potřebuje ke správnému fungování. Nenasycené mastné kyseliny jsou esenciální, to znamená, že si je tělo neumí samo vyrobit, proto je musíme přijímat z potravy nebo vstřebáváním. Tyto kyseliny mají zvláčňující, uklidňující a promašťující schopnosti s protizánětlivými účinky vhodné při hojení ran a popálenin.

Může být i  doplňkovou přírodní kosmetickou terapií  pro lidi trpící atopickým ekzémem, lupenkou nebo akné. Stav postižené kůže se může u některých pacientů nebo v počátcích přechodně zhoršit, jde však většinou o signál, že začíná proces hojení.

Konopná kosmetika je přírodní bez vedlejších účinků. Konopný olej obsahuje i velké množství vitaminů A, B1, B2, B6, C, D a E, které ve spojení s nenasycenými mastnými kyselinami mají blahodárné účinky.

Konopná kosmetika:  konopný olej se přidává do přípravků pečujících o vlasy, mycích prostředků a dalších.

Převzato z 24HODIN

Ing. Irena Drbalová

1. 4. 2009

Konec vaječného mýtu

Zajímavý článek o vajíčkách a cholesterolu.

V oblibě má vejce skoro každý, jsou poměrně levná, dostupná a dá se s nimi v kuchyni kouzlit. Přesto se u nás zakořenil pocit určité provinilosti, při konzumaci vždyť jsou plná cholesterolu. Skutečnost je taková, že příjem cholesterolu stravou je věc jedna, hladina cholesterolu v krvi věc druhá. Hlavně záleží na vzájemných kombinacích jednotlivých potravin.

Pokud někdo posnídá dvě vejce připravená na opečené slanině, nebo jiných uzeninách, bude negativně působit živočišný tuk (= nasycené mastné kyseliny) z uzenin s cholesterolem z vajec a výsledkem bude stoupající hladina cholesterolu v krvi. Totéž platí o vajíčkovém salátu s majonézou a podobných pochutinách.

Pokud se ale vejce stanou součástí zeleninového salátu s trochou olivového oleje, výsledek bude úplně jiný. Totéž platí pro snídani, která se skládá z celozrnného chleba, míchaných vajec a čerstvého ovoce. Kombinace s vlákninou rozpustnou (z ovoce) a nerozpustnou (z pečiva) spolu s antioxidačními vitaminy z ovoce je cestou, jak využít pozitivních vlastností vajec a nezvýšit hladiny krevních tuků.

Proč bychom měli vejce konzumovat? Jsou zdrojem nejkvalitnějších bílkovin – vaječný bílek je dokonce jakýsi etalon, ke kterému se vztahuje kvalita bílkovin ostatních. Vejce obsahují vitaminy rozpustné v tucích ( A, D, E, K), dále vitaminy skupiny B a kyselinu listovou. Ve vaječném žloutku je velké množství lecitinu, který sám o sobě hladinu cholesterolu v krvi snižuje.

Pokud jsou vejce součástí jídelníčku spolu se zeleninou, ovocem a celozrnným pečivem, jsou zdravá.  Nemůžeme totiž hodnotit „zdravost“ jediné potraviny izolovaně, vždy jen v kontextu celého jídelníčku.

(Převzato od V. Kunové z deníku Metro)

Ing. Irena Drbalová

1. 4. 2009

Europeana

Provoz digitální knihovny Europeana byl před několika dny zahájen. Cílem tohoto projektu je zpřístupnit veřejnosti evropské duchovní dědictví pomocí moderních technologií. Brzy po zahájení však systém zkolaboval a jeho provoz má být obnoven v polovině prosince.

Evropská unie 20.11. t.r. spustila   bezplatnou digitální knihovnu  . Projekt byl připravován již několik let a jeho cílem je pomocí digitalizace zachovat, zpřístupnit a dále rozvíjet velmi bohaté evropské kulturní dědictví v celé jeho šíři a rozmanitosti tak, aby bylo dostupné online, po Internetu.

Při zahájení provozu řekl předseda Evropské komise José Barroso : "Evropané se nyní budou moci dostat k neuvěřitelným zdrojům z našich velkolepých sbírek rychle a jednoduše prostřednictvím jednoho místa. … „ Europeana má šanci změnit to, jak lidé vnímají evropskou kulturu. …Usnadní jim ocenit vlastní minulost, a také více si cenit své společné evropské identity“.

Mezi dvěma miliony objektů, které by měly být zatím dostupné, jsou v digitální podobě kromě knih i obrazy, hudební díla, filmy či rozhlasové materiály. Do konce roku 2010 by měl portál obsahovat až přes deset milionů objektů.

Již v průběhu čtvrtka začaly první problémy s dostupností a první výpadky služby, nepomohlo ani posílení serverové kapacity. Následující den bylo potvrzeno dočasné vypnutí služby s příslibem jejího opětovného zprovoznění pravděpodobně v polovině prosince.

Potíže jsou vysvětlovány tak, že celý systém byl dimenzován na maximální zátěž 5 milionů požadavků za hodinu, ale brzo po spuštění dosáhla zátěž cca 8 milionů, systém začal mít problémy, zpomaloval a vypadl. Serverové kapacity byly posíleny, ale zátěž dále rostla až na 13 milionů. To ani posílený systém neunesl, reagoval velmi pomalu až zcela kolaboval.

Ing. Jiří Valenta

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]