Kultura

Vaše příspěvky - období: září 2009

22. 9. 2009

Kino Lucerna - sleva pro seniory

V říjnu promítá kino Lucerna nové filmy pro seniory.

Datum Film Produkce Začátek
  2. 10. Piráti na vlnách VB/SRN 15:00
  5. 10. Ulovit miliardáře ČR 14:00
12. 10. Miloš Forman:Co tě nezabije... ČR 14:00
16. 10. Hlad VB/Irsko 14:30
19. 10. Julie a Julia USA 14:00
23. 10. Sin Nombre Mexiko 14:30
26. 10. Protektor ČR 14:00
30. 10. Ženy mého muže SR/ČR 15:00

Šej

3. 9. 2009

Miroslav Martinovský: Pražské veduty trochu jinak

Další z výstav cyklu Umění na papíře v kavárně Lucerna

Výstava bude v kavárně instalována 4.9. a potrvá do 10.10. 2009. Vernisáž se koná 8.9.2009 v 18:00 hod. v kavárně Lucerna (u vstupu do kina), pasáž Lucerna, Vodičkova 36, Praha 1.

Pro první podzimní výstavu dlouhodobého projektu fotografických výstav cyklu „Umění na papíře“ jsme vybrali zajímavý soubor prací Miroslava Martinovského, nazvaný „Pražské veduty trochu jinak“. Pro každého, kdo jméno autora zná z titulků mnoha výborných fotoreportáží v obrázkových časopisech, bude tato výstava jistě překvapením. Nezachycuje totiž obvyklé, mnohokrát nafotografované pražské scenérie plné života tak, jak by se u zkušeného reportéra očekávalo - ale vydal se na cestě za svými náměty cestou trochu složitější.

M. Martinovský (nar. 1945) absolvoval v roce 1963 pražskou Průmyslovou školu grafickou. Během studia měl možnost setkat se se vzácnými osobnostmi české fotografie, jako byl fotograf J. Ehm, historik fotografie prof. J. Skopec a hlavně prof. K. Schlemmer, odborník na fotografickou technologii. Možná právě jeho přednášky o starých fotografických technikách byly Martinovskému skrytou inspirací… Cesta k dnes vystavenému cyklu nebyla jednoduchá. Již před skončením školy Martinovský začal pracovat jako fotoreportér – ještě dnes vzpomíná na titul, který mu tenkrát v redakci deníku dali: fotoreportér – elév. Z eléva se stal během času jeden ze špičkových fotoreportérů a pracoval v několika obrázkových časopisech. Možná právě denní rutina fotoreportérské práce, zachytit nejmodernější technikou svět kolem nás v jeho rychlém rytmu a proměnách, byla pro autora důležitým impulsem k hledání jiné cesty, zkusit se dívat na svět trochu jinak. Zde je třeba poznamenat, že Martinovskému se daří i všední reportérskou fotografii dělat nevšedně - o tom svědčí i ocenění z mnoha soutěží. Jednou z nich je 1. cena za sportovní fotografii na prestižní výstavě World Press Photo, kdy porota ocenila Martinovského fotografii z docela obyčejného, nevýznamného dětského atletického závodu, právě pro nevšední přístup k všednímu a neefektnímu námětu.

V reakci na nejmodernější techniku a její určující možnosti se Martinovský vrací k téměř zapomenutým technikám z dob počátků fotografie, které si často upravuje podle svých potřeb a námětů. Dlouhé hledání a zkoušení vedlo k znovuobjevení a mnoha modifikacím starobylé techniky dírkové komory, známé i jako „camera obscura“. Stručně řečeno – je to vlastně fotografie bez objektivu, který je nahrazen miniaturním otvorem do těla „kamery“ - a i to je hodně jiné než dnešní fotografické přístroje. Martinovský začal jako „fotoaparát“ používat různé krabičky, plechovky, dózy od různých produktů, které opatřil miniaturní dírkou (proto dírková komora), dovnitř vložil citlivý film – a vydal se za námětem. Každá komora je pouze pro jeden snímek - proto na cestu za náměty někdy autor chodil se dvěma igelitovými taškami plnými plechovek a plastových krabiček - svých „kamer“. Zde je třeba zdůraznit, proč byly tašky skoro zásadně dvě: v jedné byly „kamery s neosvětleným filmem a ve druhé končily naexponované!

A cesty za náměty? Ty byly už od počátku jednoduché: to co bylo nejblíž: Praha! První fotografie dírkovou kamerou pořídil Martinovský na Staroměstském náměstí, na které se díval z oken redakce, kde tehdy pracoval. Praha se svými monumenty i všedními zakoutími se stala na dlouho autorovi úkolem – i radostí. Na jeho fotografiích vidíme Prahu, tak jak ji známe – i neznáme… Kouzlo extrémně dlouhých expozic dokáže z pražských ulic a náměstí „odčarovat“ všechen život, podivuhodná optika miniaturního dírkového „objektivu“ se svou zvláštní perspektivou je další kouzelnou přísadou, které společně dokáží s autorem proměnit notoricky známé náměty v podivuhodnou obrazovou poezii... dívejte se pozorně…

Pavel Vácha

1. 9. 2009

Kino Lucerna - sleva pro seniory

V září promítá kino Lucerna nové filmy pro seniory.

Datum Film Produkce Začátek
  4. 9. Rozervaná objetí USA/GB 14:00
  7. 9. Coco Chanel Francie 14:00
11. 9. Jánošík. Pravdivá historie PL/SK/ČR 13:30
14. 9. Jánošík. Pravdivá historie Australie 13:30
18. 9. Líbáš jako Bůh ČR 14:00
21. 9. Rozervaná objetí Španělsko 14:00
25. 9. Austrálie USA/Austrálie 13:00
28. 9. Louise a Michel Fr 14:00

Šej

1. 9. 2009

Nález století - relikviář svatého Maura

Poté, co se relikviář z hlubin zapomenuté minulosti vynořil, je po korunovačních klenotech druhou nejvýznamnější památkou naší země. Podrobnosti a celý článek Nález století (formát pdf).

Jaroslava Navrátilová, Dr. Soňa Rybičková

1. 9. 2009

Sir Nicholas Winton

Sir Nicholas Winton, který zachránil několik set dětí před smrtí v koncentračních táborech se dožil v květnu t.r. 100 let. Letos, 1. září, odjede z Prahy vlak s dosud žijícími „Wintonovými dětmi“ a jejich potomky jako vzpomínka na neuskutečněnou cestu posledního vlaku s dětmi. Měl odjet 1. září 1939, ale vypukla válka a hranice se uzavřely. Podrobnosti a celý článek Sir Nicholas Winton (formát pdf).

Ing. Jiří Valenta

1. 9. 2009

Alfons Mucha

Alfons Mucha, jeden z hlavních tvůrců secesního stylu, zemřel před sedmdesáti lety.

Alfons Mucha  je nejznámějším českým secesním umělcem a to hlavně díky svým plakátům pro Divadlo Sarah Bernhardtové v Paříži. Mucha ale nemaloval pouze plakáty, vytvořil také mnoho knižních ilustrací, dekorativních zástěn, reklam, šperků, dekorativních sošek i architektonických návrhů.

Narodil se 24.července 1860 v Ivančicích v rodině soudního zřízence, studoval v Brně na Slovanském gymnáziu, ale studium nedokončil, protože chtěl studovat na Umělecké akademii v Praze, kam však nebyl přijat. Vystřídal pak různá zaměstnání, maloval divadelní dekorace, restauroval staré obrazy a v 1885 odešel studovat na Akademii v Mnichově a po dvou létech do Paříže na Akademii Julian a krátce na Akademii-Colarossi.

Období jeho největší slávy odstartovala zakázka na vytvoření plakátu pro divadelní hru Gismonda, ve které hrála hlavní roli Sarah Bernhardtová. Herečce se zalíbil návrh plakátu tak, že s Muchou uzavřela smlouvu na další léta a Mucha se stal známým téměř přes noc. Plakát Gismonda představoval v té době něco zcela nového a styl Art Nouveau (secese) byl často nazýván stylem Alfonse Muchy.

Kolem roku 1903 začal uvažovat o projektu Slovanská epopej,který měl zobrazit historii Slovanů. Odjel do Ameriky, aby získal peníze pro tuto práci. To se mu podařilo až když se seznámil s americkým průmyslníkem a diplomatem Ch. R. Cranem, který mu slíbil financování celého projektu. Za svého pobytu ve Spojených státech uspořádal několik výstav na př. ve Philadelphii, Chicagu a Bostonu a provedl výzdobu hlediště Německého divadla v New Yorku. V roce 1909 se vrátil domů a začal se připravovat na práci na Slovanské epopeji. Dostatečně velký prostor vhodný pro umístění několika rozměrných pláten vedle sebe tak, aby na nich mohl pracovat současně našel na zámku Zbiroh. Již v prosinci roku 1912 byla hotová první plátna o rozměrech 6x8 m a v roce 1919 bylo vystaveno prvních 11 obrazů v pražském Karolinu. Další dvě výstavy se uskutečnily v Americe a sklidily stejný úspěch jako výstava v Praze. Cyklus dvaceti monumentálních pláten Slovanské epopeje předal Mucha 1. září. 1928 městu Praze jako dar. Plátna byla vystavena ve Veletržním paláci.

Souběžně s prací na Slovanské epopeji provedl např. i vyzdobení části interiérů Obecního domu v Praze, vytvořil návrh na československý státní znak, návrhy na poštovní známky a na nové československé bankovky. Významnou prací byla i dodnes obdivována pestrobarevná okenní vitráž ve Svatovítské katedrále. Typická pro něj je pečlivost, se kterou pracoval na všech svých projektech. V roce 1938 začal pracoval na triptychu Věk rozumu, Věk moudrosti a Věk lásky, který ale již nedokončil.

Zemřel v noci 14. července 1939 po výslechu na gestapu. Byl pohřben na Slavíně na Vyšehradě v Praze.

Soubor pláten Slovanská epopej je umístěn na zámku v Moravském Krumlově. Praha dodnes nenašla důstojný prostor, kde by mohla být tato plátna instalována. Situace je o to složitější, že zámek v Moravském Krumlově je ve špatném stavu a majitel zámku vypověděl smlouvu o dalším umístění tohoto souboru pláten.

Alfonse Muchu lze bezesporu řadit mezi hlavní tvůrce secesního stylu. Jeho dílo je všeobecně oblíbené a uznávané, a může se zdát, že je více oceňováno v zahraničí než doma. K výročí úmrtí Alfonse Muchy je ve Vídni v Dolním Belvederu uspořádána rozsáhlá výstava jeho děl, včetně dvou pláten Slovanské epopeje – „Slavnost na Rujaně“ (1912) a „Schůzka na Křížkách“ (1916). Z Vídně bude výstava přemístěna do Mnichova a potom do Montpellieru. I když významná díla na tuto výstavu byla zapůjčena z českých muzeí a galerií, u nás tuto výstavu neuvidíme.

Secese se výrazně objevila na konci 19. století. Řada mladých umělců v Evropě nebyla spokojena s rychlou industrializací. a tento nový styl se stal přesně tím, co umělci vyžadovali Secese byla charakterizována obnoveným zájmem o přírodní, plynulé tvary a subjektivní cit pro duchovní obsah. Křivky, spirály a bohaté ornamenty se staly oblíbenými znaky tohoto stylu a byly používány na skle, keramice, v architektuře i grafice. Nový styl se stal brzy velmi populární a rychle se šířil do hlavních center kultury západní Evropy.

Ing. Jiří Valenta

1. 9. 2009

Karl Friedrich Benz

Karl Friedrich Benz, konstruktér a výrobce prvního automobilu se spalovacím motorem zemřel před 80 léty.

Konec 19. století přinesl mimo jiné i vynález spolehlivě fungujícího spalovacího motoru. A od něj byl jen krůček k automobilu. Za den zrození automobilu je považován 29. leden 1886, kdy byla patentována tříkolka s drátěnými koly poháněná motorem o výkonu 0,9 k, sestrojená K. Benzem.

Karl Friedrich Benz  se narodil 23. listopadu 1844 v Baden Mühlburgu (nyní část Karlsruhe). V Karlsruhe navštěvoval základní školu a později také polytechniku. V roce 1871 založil svou první firmu pro stavbu strojů a různých zařízení.

Zajímal se o spalovací motory a. první patent na vylepšení konstrukce spalovacího motoru obdržel roku 1879. Založil pak v Mannheimu závod na výrobu průmyslových motorů. a začal se zabývat myšlenkou vytvořit prakticky využitelný automobil. Na rozdíl od jiných konstruktérů, kteří s pokoušeli zabudovat motor do kočáru (např. Daimler) si Benz uvědomil, že vývoj motoru musí probíhat současně s vývojem vozu. Začal tedy s návrhem čtyřdobého motoru podle Ottova patentu a podvozku tříkolového vozu s elektrickým zapalováním, diferenciálem a vodním chlazením . Svůj automobil předvedl v roce 1885 v Mannheimu a hned v v červenci 1886 začal s prodejem svých automobilů. V roce 1888 jeho žena Berta podnikla (řídila sama a měla sebou své dva syny, kterým bylo 14 a 15 let !) cestu z Mannheimu do 100 km vzdáleného Pforzheimu a prokázala tak spolehlivost tohoto vozidla. V té době to byla nejdelší cesta automobilem. V roce 1893, se stala tato tříkolka prvním hromadně vyráběným automobilem. To už ale Benz začal vyrábět i čtyřkolové automobily, o které byl rovněž zájem.

Benz  byl typickým vynálezcem s mnoha výbornými nápady, ale s malými schopnostmi jako podnikatel a proto se spojil se svým konkurentem  Daimlerem  a založili spolu automobilku  Daimler-Benz . Dnes se s jeho jménem setkáváme u značky Mercedes-Benz a denně také ve slově benzín.

Karl Friedrich Benz  zemřel v Mannheimu 4. dubna 1929 ve věku 85 let. Jeho žena Berta zemřela v roce 1944 ve věku 95 let.

Vedle K. Benze jsou se vznikem automobilu se spalovacím motorem spojena i další jména:

  • Nicolaus August Otto  (1832 -1891) – jeho čtyřtaktní motor se zvýšeným kompresním poměrem patentovaný v roce 1877 se stal základem pro stavbu pozdějších spalovacích zážehových motorů. V roce 1884 zdokonalil elektrické zapalování a tak bylo možno přejít na spalování kapalných paliv a motory mohly být mobilní.
  • Rudolf Diesel  (1858 – 1913) jeho vznětový spalovací motor byl patentován v roce 1892, palivem pro první prototyp byl uhelný mour, až později přešel na petrolej a od roku 1897 na naftu. Vznětové motory se díky nízké spotřebě rychle uplatnily na železnici a na lodích.K jejich užití pro automobily došlo mnohem později, když se podařilo výrazně snížit jejich hmotnost.
  • Gottlieb Daimler  (1834 – 1900) postavil v roce 1885 rychloběžný vzduchem chlazený svislý jednoválec, který zabudoval do dřevěného dvoukolového rámu – tak vznikl první motocykl. Jeho čtyřkolový motorizovaný kočár“ s motorem o výkonu cca 1,5 k se pohyboval rychlostí až 16 km/h

Za pouhých 15 let po zahájení hromadné výroby Benzovy tříkolky prohlásil  Henry Ford   ( 1863 - 1947) : „Postavím Ameriku na kola“ a uvedl na trh svůj legendární model Ford T. Během několika let již vyráběl ročně statisíce těchto vozů a automobil se stal symbolem a fenoménem dvacátého století.

Ing. Jiří Valenta

1. 9. 2009

Začátky letecké výroby v ČSR

V roce 1919 vznikly v ČSR tři letecké továrny – AERO, AVIA a LETOV. Tento příspěvek je věnován firmě AVIA, která byla před 2. světovou válkou a až do roku 1960 největším výrobcem letadel v ČSR. Podrobnosti a celý článek Začátky letecké výroby (formát pdf).

Ing. Jiří Valenta

1. 9. 2009

O sousoší sv.Kříže na Karlově mostu

Uvedené staré sousoší - třetí skupina soch na pravé straně směrem od Starého Města - vzbudilo v poslední době dvakrát větší pozornost. Naposledy v roce 2007 kdy koncem ledna poškodil neznámý pachatel hebrejský nápis v jeho horní části. Od té doby střeží sochy na Karlově mostě kamery. A co víme právě o této skupině soch?

Na místě kde se nachází stál od nepaměti – jako první na Karlově mostě - dřevěný kříž. Další sochy následovaly až v l7. století. Ve středověku před ním bylo popraviště kde byli katem stínáni odsouzení pachatelé zločinů. Jiní byli spoutaní v pytli házeni do Vltavy. Tresty zde byly vykonávány také na nepoctivých pekařích a obchodnících, kteří se prohřešili proti svým zákazníkům. Podvodníci byli ve velkých proutěných koších ponořováni pod hladinu Vltavy.

Původní dřevěný kříž byl zničen v roce 1419 při husitských válkách. Jeho následovník pak padl v roce 1613 za oběť větrné bouři. Další, rovněž dřevěný, byl zničen na konci třicetileté války během bojů se Švédy v roce 1648. Dnešní, s plastikou ukřižovaného Ježíše, byl instalován v roce 1659 za přispění pražského magistrátu. Ten koupil sochu odlitou původně pro most v Drážďanech za 500 říšských tolarů. Brzy k ní byly přidány ještě další dvě sochy - Panny Marie a svatého Jana Evangelisty - odlité z olova. Zhotovil je pražský zvonař Mikuláš Löw z Löwenbergu. Ty však v roce 1861 beze stopy zmizely. Ve stejném roce byly nahrazeny dvěma sochami z pískovce od Emanuela Maxe, které tam stojí dodnes. Zvláštní je pozlacený, hebrejským písmem psaný, nápis u sochy Ježíše na kříži - Svatý, svatý, svatý je Pán - který prý je při tomto textu a provedení urážlivý pro příslušníky židovské víry. Zhotovení nápisu v roce 1696 musel jako pokutu a trest zaplatit neznámý žid, který byl tenkrát obžalován, že se kříži posmíval. V kartuších v podnoží kříže připomíná tuto událost až do dnešního dne uchovaný text v češtině, latině a hebrejštině.

A někteří čtenáři těchto řádků si možná vzpomenou na devadesátá léta minulého století kdy zesílil v Praze příliv zahraničních návštěvníků a z jejich řad se objevil požadavek, aby nápis byl odstraněn. Důsledkem jednání o tomto požadavku je další, nový text umístěný na zdi pod křížem, vysvětlující pro dnešní dobu, že se jedná o starou, historickou památku.

Ing. Musilová Kamila

1. 9. 2009

Nová možnost trávení volného času pro seniory a jejich vnuky !

Počátkem července se v Praze – Smíchově otevírá jeden z nejzajímavějších projektů poslední doby a nová možnost zajímavého trávení volného času jak pro seniory, tak i pro jejich vnuky. Království železnic v obchodním komplexu Anděl City. Zábava, která fascinuje člověka od dětství do stáří - modelová železnice.

Návštěvník zde najde: koleje, výhybky, troleje, lokomotivy, vagóny, hykláky, semafory, přejezdy, závory, šturcy, stromy, návěstidla, silnice, křoví, hory, auta, lidi, srnky, kostely, digitální moduly ...

Otevíraci doba: pondělí - neděle 9:00 - 21:00. Ceník vstupenek: Sleva ve výši 30 % platí pro všechny vstupenky zakoupené mezi 1. 7. a 30. 9. 2009

Ing. Musilová Kamila

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]