Kultura

Vaše příspěvky - období: červenec 2008

30. 7. 2008

Kino Lucerna - sleva pro seniory

V srpnu promítá kino Lucerna minimálně jednou týdně nové filmy pro seniory.

  •   1. 8.   Paříži, miluji tě,
                FR/Lichtenštejnsko/Švýcarsko/SRN,
                začátek 13.30
  •   4. 8.   Bathory,
                Slovensko/ČR/Maďarsko/Velká Británie,
                začátek 13.30
  • 11. 8.   Mamma Mia!,GB/USA,
                začátek 14.00
  • 18. 8.   Rolling Stones, USA, začátek 14.00
  • 25. 8.   Sirotčinec, ESP/Mexiko, začátek 14.00

Šej

1. 7. 2008

Kino Lucerna - sleva pro seniory

V cervenci promítá kino Lucerna minimálně jednou týdně nové filmy pro seniory. Cena jedné vstupenky je 56,-Kč.

  •   4. 7.   Skafandr a motýl,Francie/USA,
                začátek 14.00
  •   7. 7.   Karamazovi,
                ČR/Polsko
                začátek 14.00
  • 14. 7.   Bathory,
                Slovensko/ČR/Maďarsko/Velká Británie,
                začátek 13.30
  • 21. 7.   Moje borůvkové noci,Francie/Hong Kong/Čína,
                začátek 14.00
  • 28. 7.   Občan Havel, ČR, začátek 13.30

Šej

1. 7. 2008

Výstava cyklu Umění na papíře v kavárně Lucerna

Karel Ješátko - Filmová fotografie a něco navíc

Výstava bude v kavárně instalována  30. 6. a potrvá do 3.8. 2008  . Vernisáž se koná v úterý  1.7. v 18:00  v kavárně Lucerna (u vstupu do kina), pasáž Lucerna, Vodičkova 36, Praha 1.

Čtvrtou výstavou z cyklu Umění na papíře v kavárně Lucerna se dostáváme ke zcela jinému žánru fotografie, než jaké ukázaly minulé výstavy. Karel Ješátko, jehož fotografie jsme pro výstavu vybrali, celý svůj profesionální život věnoval filmu a filmové fotografi. Představuje fotografa, s jehož dílem se bez nadsázky setkal snad každý člověk, který nenavštívil – li nikdy kino, jistě prošel kolem vývěsek a všiml si vystavených fotografií. Narodil se před 85 lety v Mukačevě na Podkarpatské Rusi, kde jeho tatínek sloužil v armádě. Těsně před začátkem II. světové války se celá rodina vrátila do Čech a Karel začal studovat na obchodní akademii, kterou ale nedodělal a u svého strýce v Plzni se začal učit fotografem. Něž udělal závěrečné zkoušky byl „totálně“ nasazen na práci do Německa a studium tak mohl ukončit až po válce.

Hledání uplatnění bylo dost těžké, ale pomohla náhoda. Tatínek, který byl zaměstnán v pražské ZOO, se seznámil s jedním filmovým produkčním, který poradil, aby to jeho syn zkusil přímo na Barrandově. Karel Ješátko to zkusil a od roku 1948 pracoval na Barrandově dva roky ve filmových laboratořích. Tajný sen, kterým se nikomu nepochlubil, stát se filmovým kameramanem, se sice nesplnil, ale po dvou letech se z laboratoře dostal s fotoaparátem na „plac“ – a stal se filmovým fotografem. Dodnes vzpomíná na první film, na kterém pracoval – byl to film Přiznání režiséra Jiřího Lehovce, shodou okolností jediný celovečerní Lehovcův film. Následovala spolupráce na filmech režisérů velkých jmen: Martin Frič, Otakar Vávra, Jiří Weiss, Vojtěch Jasný, Jiří Krejčík, Evald Šorm a desítky dalších. Fotografoval při natáčení slavných filmů Až přijde kocour, Starci na chmelu, Limonádový Joe, ale i na Hertzových filmech Morgiana nebo Petrolejové lampy. Byl při natáčení Němcova filmu Zpráva o slavnosti a hostech a jeho posledním filmem byla spolupráce na Němcově filmu V žáru královské noci v roce 1990. Celovečerních filmů bylo celkem přes stovku.

Karel Ješátko ve svém dlouhém fotografickém životě ve službách filmu prožil také zajímavý vývoj fotografické techniky. Dnešním fotografům se jistě bude zdát neuvěřitelné, že při natáčení filmů se fotografovalo na formát 13x18 cm. Použití velkoformátní techniky si vyžadovalo často pochopení režiséra i celého štábu. Po natočení záběru se demontovala kamera a na její místo se postavila fotografická komora. Za spolupráce režiséra a hlavního osvětlovače se připravil záběr a fotografovalo se. Později velký formát nahradily střední formáty – Linhofky 6x9 a Rolleiflexy 6x6. Karel Ješátko vzpomíná i na práci s Praktisixem, výrobkem z NDR, který měl sice skvělou optiku, jenže o to horší mechaniku transportu filmu, která často vypověděla službu.

Absolvoval první kroky uplatnění barevné fotografie, její zpracování se v prvních dobách blížilo spíše alchymii, ale nejradši měl a dosud má černobílou fotografii. Dnešní rozvoj digitální fotografie sleduje, jak sám říká, s odstupem, protože v ní stále nenachází obrazové kvality, které umožnila klasická černobílá fotografie a dodává otázku, zda o ty kvality ještě někdo vůbec stojí…

Práce filmového fotografa je hodně specifická. Jeho úkolem je pořídit snímky, které by sloužily jako propagace filmu, současně jako dokument o vzniku filmu a také aby zachytily tváře herců - nároků a požadavků je mnoho. Karel Ješátko je dokázal vždy splnit a nejen splnit - dokázal přinést také něco navíc. Jeho záběry filmových scén nebyly jen „mrtvolkami“, jak se ve filmové hantýrce říká fotografiím „zastavených“ záběrů. Dokázal scénu vyfotografovat po svém tak, že fotografie nepopisovala ale vystihovala podstatu děje ... Kdysi jeden slavný režisér řekl Karlu Ješátkovi: „ Já Vám vždy dám znamení, kdy máte fotit“ – „ to by asi nešlo,pane režisére, odpověděl Ješátko a milému režisérovi nafotografoval dvě serie – jednu podle diktátu a druhou podle sebe. Předvedl je milému režisérovi a už nikdy se nefotilo na znamení… zato se oba velice spřátelili.

Něco navíc vnímavý divák najde v Ješátkových portétech, které nezachytily nejen herce a jeho roli, ale i člověka, který je za maskou. Něco navíc zachytil i na pracovních záběrech, ve tvářích režisérů, kameramanů, techniků i dalších členů filmových štábů. Něco navíc nafotografoval Karel Ješátko také během natáčení, když se podíval „mimo obraz“, ale i když natáčecí den skončil…

Výstava je jen malým holdem vynikající práci fotografa Karla Ješátka – a jako jeho první samostatná výstava je i malým dárkem k jeho nedávným osmdesátým pátým narozeninám.

Šej

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]