Kultura

Vaše příspěvky - období: říjen 2008

13. 10. 2008

Legendární Ford T vznikl před 100 lety

Před 100 lety byla zahájena výroba jedné z automobilových legend – vozu Ford T

Když Henry Ford v roce 1903 zakládal v Detroidu svou Ford Motor Company, jen pět procent všech Američanů na rozdíl od něj očekávalo, že automobil má budoucnost. Ani o jeho nový model T nebyl zpočátku takový zájem, jaký předpokládal. První "Téčko" nazývané později Tin Lizzie (Plechová Líza), v pořadí svůj devatenáctý prototyp, postavil v září 1908. V té době měla jeho továrna 450 zaměstnanců.

Ford T byl vybaven zážehovým čtyřválcovým motorem o obsahu 2,9 l o výkonu 20 k při 1800 ot/min a dvoustupňovou planetovou převodovkou s nožním řazením. Vážil 600 kg a při spotřebě cca 14 l/100 km dosahoval rychlosti 70 km/h. Původní dřevěná karoserie potažená plechem byla v r. 1911 nahrazena celokovovou. Elektrické osvětlení nahradilo původní acetylenové zařízení až v roce 1915.

Téčko nemělo nijak udivující výkon, ale jeho koncepce vystihla potřeby průměrných Američanů. Robustní, technicky jednoduchý automobil, vyráběný z kvalitních ocelí, vynikal snadnou ovladatelností, spolehlivostí, nenáročností na údržbu a nízkou cenou. Byl navržen tak, aby jeho opravu zvládl když ne zručnější majitel, tak alespoň vesnický zámečník nebo kovář.

Od jisté doby se tyto vozy vyráběly jen v černé barvě. Byl pro to racionální důvod - japonská černá barva Enamel jako jediná schla tak rychle, že nebrzdila tempo výroby. Traduje se Fordův výrok: „Náš zákazník dostane vůz v libovolné barvě, pokud si vybere černou.“

Příchod vozu Ford T na trh odstartoval masivní rozvoj automobilismu v USA a následně na celém světě. Již původní cena 825 USD umožnila nákup tohoto vozu i příslušníkům střední třídy obyvatelstva v USA. Během prvního roku výroby se prodalo 10 607 vozů a jak narůstala produkce klesala i cena. V roce 1916 se „Téčko“ prodávalo za 360 USD a v roce 1924 dosáhla jeho cena historické minimum 290 USD.

V roce 1913 byla zavedena pásová výroba, která znamenala převrat v automobilovém průmyslu. Přechod na nový systém trval několik let a model T se stal prvním sériově vyráběným automobilem, sestaveným ze zaměnitelných součástek. Pásová výroba zkrátila čas na sestavení kompletního podvozku z původních 12,5 na pouhé 1,5 hodiny. Denní mzda dělníka u Forda vzrostla až na 6 dolarů, to bylo více než dvojnásobek tehdejšího průměrného platu v USA. Tím se podařilo snížit fluktuaci pracovních sil a bylo možno zavést třísměnný provoz s osmihodinovou pracovní dobou.

V roce 1913 továrna vyrobila celkem 168 200 kusů Fordu T, v následujícím roce stoupla produkce na 248 307 automobilů a v roce 1916 na 585 388 vozů. Na výrobu jednoho vozu bylo potřeba 93 sekund. V roce 1918 tvořila výroba tohoto modelu 50,4 % celosvětové produkce automobilů. V roce 1923, kdy už „Téčko“ začalo zastarávat, dosáhl celkový objem jeho výroby svého vrcholu - bylo vyrobeno 2 011 125 vozů.

V roce 1927 už byl odbyt modelu T špatný, Ford proto ukončil jeho výrobu - 31. května 1927 sjel z montážní linky v River Rouge definitivně poslední americký Ford T s pořadovým číslem 15 007 033. Výroba „Plechové Lízinky" pak ještě několik měsíců dobíhala ve Fordových továrnách v Anglii, Belgii a Itálii a celkem dosáhla 15 176 888 kusů.

Ford T – Tin Lizzie se do historie automobilu zapsal zlatým písmem. Henrymu Fordovi se podařilo zmotorizovat severoamerický kontinent. Porota, složená z motoristických novinářů a odborníků proto udělila 18. prosince 1999 tomuto vozu titul

„Automobil století“

V průběhu letošního roku se konala po celém světě na oslavu stého výročí zahájení výroby slavné Tin Lizzie řada regionálních akcí nazvaných “T Party 2008”. Na jednu z nich, konanou v Richmondu (USA, stát Indiana) dorazilo více než 750 vozů Ford T. Bylo to největší setkání těchto automobilů od ukončení výroby.

Ing. Jiří Valenta

29. 9. 2008

Kino Lucerna - sleva pro seniory

V říjnu promítá kino Lucerna minimálně jednou týdně nové filmy pro seniory.

  •   6.10. Bathory,SK, začátek 13.30
  • 10.10. Ukrutně šťastni,Dánsko,
              začátek 14.30
  • 13.10. Rembrandtova Noční hlídka,
             Kanada, Francie, Německo, Polsko,
             Nizozemí, Velká Británie,
              začátek 13.30
  • 20.10. Kauza Litviněnko,Rusko,
               začátek 14.00
  • 27.10. Sedmé nebe, Německo,
               začátek 14.00
  • 31.10. Nestyda, ČR, začátek 15.00

Šej

1. 10. 2008

Před 225 léty vzlétl první balon

Letos uplyne právě dvě a čtvrt století od prvního historicky doloženého úspěšného pokusu o let člověka v teplovzdušném balonu. Vynálezci balonu byli bratří Montgolfierové a odvážnými letci Pilatre de Roziér a Francois d´Arlandes

Významným datem v historii letectví je 5. červen roku 1783, kdy v Annonay na jihu Francie poprvé veřejně vzlétl balon, tehdy ještě bez posádky. Po delších pokusech, konaných zpočátku neúspěšně například s vodíkem a vodní párou, se bratřím Josephovi a Etiennovi Montgolfierům, synům majitele velké papírny, podařilo vytvořit balon, který plnili kouřem z vlhké slámy a ovčí vlny. Byli přesvědčeni, že vynalezli "elektrický plyn", který umožňuje balonu stoupat do výše. Když zpráva o úspěšném pokusu dorazila do Paříže, pozvala Akademie věd oba bratry do hlavního města země a po několika dalších pokusech byl 19.září 1783 vypuštěn ve Versailles balon i s posádkou - prvními vzduchoplavci na světě se stali kohout, kachna a ovce.

Následoval let s lidskou posádkou, který se uskutečnil 21. listopadu 1983. Balon byl sestrojen z hedvábí, papíru a proutí, posádka přikládala vidlemi balíky slámy na oheň, aby byl balon stále naplněn horkým vzduchem. Posádka - markýz Francois d‘ Arlandes a Pilatre de Rozier strávili ve vzduchu 25 minut, balon údajně vzlétl do výše jednoho kilometru, přeletěl Seinu a bezpečně přistál, i když jeho plášť na několika místech prohořel.

Svědkem tohoto prvního letu byl i americký vědec a státník Benjamin Franklin Ve svém dopisu adresovaném Josephu Banksovi, prezidentu Královské společnosti v Londýně píše :

Jak přišli bratři Jacques Etienne. (1745-1799) a Joseph Michel (1740-1810) Montgolfierové z Annonay na myšlenku, která vedla k sestrojení a úspěšnému vyzkoušení horkovzdušného balonu, jehož princip už navždy nese jméno montgolfiéra? Připomíná se historka, že manželka jednoho z nich pověsila mokrou spodničku nad krb, ta se naplnila horkým vzduchem a vznesla se. Tato příhoda se prý stala přímou inspirací pro vynález balonu. Není to zcela vyloučeno, pravděpodobnější však je, že hledali náhradu za vodík (tenkrát nazývaného „hořlavý vzduch“), který bylo obtížné vyrobit v dostatečném množství a udržet ve vhodném obalu.

Krátce po prvním letu montgolfiéry se objevil i balon plněný vodíkem. Profesor Jacques Alexandre César Charles (1746-1823) vyřešil problém utěsnění balonu a výrobu potřebného množství vodíku a vyzkoušel balon z hedvábí naimpregnovaného fermeží, který byl plněn aparaturou vyvíjející vodík reakcí kyseliny sírové a železných pilin. Jeho balon vzlétl koncem srpna 1783 za ohromné účasti diváků na Martově poli a přistál u Gonnes, avšak sedláky, kteří ho považovali za dílo ďáblovo, byl zničen.

Balon bratří Montgolfierů

Ing. Jiří Valenta

Starší příspěvky

Senior Internet Klub
[sik.vse.cz]